Nowe autobusy elektryczne wyjadą na ulice Radomia. Spółka MPK kupiła w sumie sześć przegubowych "elektryków"
Elektryczne autobusy wożą pasażerów komunikacji miejskiej od kilku lat. Do tej pory jednak spółka MPK miała w swojej flocie wozy o długości 12 metrów. Po raz pierwszy kupiła "przegubowce", w sumie sześć wozów Solaris Urbino. Każdy ma 18 metrów długości, po 131 miejsc dla pasażerów, w 40 siedzących. W autobusach są między innymi ładowarki USP, kamery monitoringu, a wnętrza są klimatyzowane.
- Pierwsze dwa autobusy przegubowe są już w Radomiu i wyjadą na ulice Radomia w środę 8 marca. Będą obsługiwały linię numer 7. Dostawa kolejnych dwóch ma być w maju i ostatnich dwóch w sierpniu
- mówi Krzysztof Zalibowski, prezes miejskiej spółki MPK.
Dodatkowo przy pętli na ulicy Królowej Jadwigi na Michałowi w Radomiu została wybudowana stacja szybkiego ładowania pantografowego, Solaris dostarczył też trzy dwuwejściowe ładowarki do autobusów, które będą wykorzystywane w zajezdni MPK.
Cały kontrakt to koszt 19 800 000 złotych netto (24 354 000 złotych brutto). MPK pozyskało ponad 12,6 miliona złotych dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Spółka na zakup zaciągnęła też około 7,2 miliona złotych niskooprocentowanej pożyczki.
Zobacz zdjęcia nowych autobusów elektrycznych
Autobusy elektryczne swe flocie MPK w Radomiu są nowoczesne i ekologiczne
Obecnie miejska spółka MPK ma 19 autobusów elektrycznych 12-metrowych, które zostały kupione dzięki dotacjom unijnym, które pozyskała sama spółka lub Urząd Miejski. Wraz z 42 autobusami zasilanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG), stanowi to większościowy udział taboru zero- i niskoemisyjnego we flocie MPK, co wpisuje się w proekologiczną politykę władz miasta.
W najbliższym czasie miejska Spółka zamierza aplikować o środki z nowej perspektywy finansowania unijnego oraz krajowe, w celu zakupu kolejnych bezemisyjnych autobusów, zasilanych energią elektryczną.
Łączna wartość dotychczas pozyskanych przez MPK oraz Gminę Miasta Radomia dotacji na zakup 25 autobusów elektrycznych (wraz z przegubowymi solarisami) wynosi blisko 54 milionów złotych, przy wartości zamówień przekraczającej 68 milionów zlotych netto.
- Te liczby warto mocno akcentować. To pokazuje, że mamy bardzo duży postęp w wymienię taboru komunikacji miejskiej. Mamy mocny akcent na to, że to jest tabor ekologiczne. O tym, że te autobusy są nowoczesne nie trzeba nikogo przekonywać, to nowe, świetnie wyposażone wozy z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w klimatyzację, ładowarki USB. Kilka lat temu postanowiliśmy, że autobusy mają być przyjazne dla środowiska i konsekwentnie to realizujemy
- mówi Radosław Witkowski, prezydent Radomia.
Potężne ulewy i gradobicia. Strażacy walczyli żywiołem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?